sobota, 9 listopada 2013

Książki kulinarne cz. I - Kuchenne Rewolucje Przepisy Magdy Gessler

Książki kulinarne - kupujecie takowe? Ja jestem w posiadaniu kilkunastu takowych, w tym dwóch Kuchni Polskich, wielu mniejszych książek wyłącznie z przepisami, ale nie ukrywam, że najciekawsze książki kulinarne to takie, które oprócz przepisów mają też jakąś "duszę". Do której sięga się po coś szczególnego, którą lubi się chociażby przekartkować. Rzadko zaglądam do Kuchni Polskiej - zdarza się to, gdy chcę wspomóc się oryginalnym przepisem debiutując z jakimś rodzimym polskim daniem - wtedy jest to pozycja niezastąpiona. Jednak często chwytam inną książkę z przepisami, siadam z nią na kanapie i po prostu przeglądam w poszukiwaniu nowych smaków, nowych inspiracji. 



Szczególnym przypadkiem takiej książki jest mój zeszłoroczny prezent gwiazdkowy - książka, która zebrała kilkadziesiąt przepisów z programu Kuchenne Rewolucje, którego jestem stałym widzem pomimo coraz gorszych o nim opinii ( poniekąd niektóre podzielam, ale rozumiem też twórców ). Ale nie odbiegając od tematu. Książka łączy w sobie trzy rzeczy - najciekawsze przepisy z czterech edycji programu, nasze wspomnienia związane z danymi odcinkami oraz kilka ciekawych uwag autorki.



Ponad 150 stron oprawionych w satynową sztywną oprawę mieści 48 przepisów. Nie ma wśród nich "wyszukanych" dań, z którymi byśmy sobie nie poradzili - wszystko z ogólnie dostępnych produktów. Każdy przepis opatrzony jest ładnym zdjęciem, co od razu zachęca do przetestowania. Ja korzystałam już z kilku z nich, między innymi na zeszłoroczną Wigilię przygotowałam faszerowanego karpia po żydowsku. Wyśmienity! Kusi mnie ciągle poznańska sałatka śledziowa i wileńska babka ziemniaczana. A intryguje - biszkopt z kaszanki!



Coś czego zabrakło mi w książce, to dopisków z jakiej restauracji pochodzą przepisy - sama usiłowałam sobie przypomnieć rewolucjonizowane miejsca, gdzie zagościło konkretne danie. Brakło też anegdot związanych z odcinkami - myślę, że uczyniłoby to książkę jeszcze ciekawszą, ale rozumiem, że brak powyższych to wynik tego, że stanowiłoby to automatyczną reklamę wymienionych miejsc, za które być może wydawca oczekiwałby zapłaty, a mogłoby być i tak, że nie wszyscy na taką reklamę wyraziliby zgodę. 


Jakie pozycje książkowe zwracają teraz moją uwagę? Co warto nabyć? Niedawno ukazała się kolejna książka Magdy Gessler z przepisami na tradycyjne polskie dania - jeśli jest dopracowana tak samo jak opisywana przeze mnie książka - na pewno warto ją kupić. Coś czego ostatnio usilnie poszukuję, to książki Marco Pierre White'a - i mam nadzieję, że jedna z jego książek wkrótce pojawi się w kolejnej recenzji na moim blogu.


A może Wy coś polecicie? 



W poście wykorzystałam materiały z książki Kuchenne Rewolucje - Przepisy Magdy Gessler - wydawnictwo Znak, TVN. 2012. Źródło książki - prywatna kolekcja.

3 komentarze:

  1. Ja mam sporo książek o tematyce kulinarnej, z niektórych korzystam częściej, z innych rzadziej. Uwielbiam duże, kolorowe zdjęcia, i właśnie historie, które sprawiają, że to nie tylko zbiór przepisów, ale właśnie książka :)
    Polecać nie będę, bo lista ciągnęłaby się w nieskończoność, a nie wiem, czy trafiłyby w Twój gust :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Gin - wymieniaj - chętnie się zapoznam nawet z taką listą w nieskończoność :) na pewno trafią się jakieś perełki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem ciekawa tej książki :) Mam pokaźną kolekcję, wartą polecenia :) Może nie mam ich po to, by korzystać z nich przy gotowaniu, ale po to - by usiąść na chwilkę z kubkiem kawy i pooglądać cudne zdjęcia :) To się nazywa uzależnienie :D !

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...