środa, 27 listopada 2013

Pomidorowa zupa rybna z krewetkami

To moja ulubiona zupa rybna - często do niej wracam. Pamiętam jak pierwszy raz jadłam ją u znajomej w Belgii - wówczas nie mogłam się nią nacieszyć. Zupa jest nietypowa - bo łączy w sobie włoską zupę pomidorową z naszą polską zupą rybną, a egzotyki dodają jej krewetki królewskie. Dla tych, którzy nie boją się ostrych smaków - polecam dodatek chilli, który rozgrzeje i doda zupie wspaniałego głębokiego smaku papryki. Jeśli ktoś woli coś łagodnego, niech pozostanie przy dodatku słodkiej papryki. 


Składniki:

400g ryby - u mnie mintaj - ale polecam dorsza
200g krewetek królewskich
1 cebula
ząbek czosnku
marchew, pietruszka, kawałek selera, kawałek pora
łyżeczka słodkiej papryki
1/3 łyżeczki chilli 
pomidory z puszki ( najlepiej pelatti )
łyżeczka bazylii
oliwa z oliwek
masło
sól
pieprz

Warzywa: marchew, pietruszkę, por i seler, oczyszczamy, zalewamy 0,5l wody, solimy i gotujemy bulion przez około 30 minut. W tym czasie myjemy rybę i krewetki. Krewetkom urywamy ogonki i lekko nakrawamy im "kark" na samym końcu - tak aby w czasie gotowania pięknie nam się rozwinęły. Rybę kroimy w większą kostkę i solimy. 


Cebulę kroimy w kosteczkę i podsmażamy w garnku na łyżce oliwy z oliwek, na końcu dodajemy posiekamy ząbek czosnku. Ostatnio skłaniam się bardziej ku siekaniu czosnku, niż przeciskaniu go przez praskę. Zauważyłam, ze czosnek wówczas nie pali się tak szybko, a i większość szefów kuchni w ten właśnie sposób go traktuje. Po minucie smażenia cebuli z czosnkiem dodajemy słodką paprykę. Chilli, jeśli decydujemy się je dodać proponuję dodać na samym końcu. Podsmażamy całość chwilę, wrzucamy pomidory, bazylię i 2-3 łyżeczki oliwy z oliwek. Całość zalewamy bulionem, z którego wcześniej wyjmujemy wszystkie warzywa oprócz marchewki. Jeśli chcemy uzyskać zupę o gładkiej konsystencji, jedynie z dużymi kawałkami ryby i krewetek, wówczas w tym momencie blendujemy całość - ja tak też zrobiłam. 

Na koniec dodajemy rybę, gotujemy około 10 minut, aby ryba nie była surowa. Po tym czasie wrzucamy krewetki ( im wystarczy zaledwie minuta we wrzątku, aby nie były surowe, a gotowanie ich z rybą sprawiłoby, że skurczyłyby się i stały się gumowate ). Gotujemy całość minutkę i na koniec doprawiamy do smaku solą, pieprzem i ... chilli :)

U mnie ze względu na to, że Mąż nie jest zwolennikiem ostrości - zupa pozostanie bez chilli - lub dodam sobie szczyptę na własnym talerzu. 

Smacznego!!

1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...